close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קונה לך בעיניים: העתיד של כרטיסי האשראי

מערכת שורשיד אייר, תשעו22/05/2016

התקדמנו מאז הרישום במכולת וגיהצנו את כרטיסי האשראי במגהץ מפלסטיק- צ'קים דיגיטליים ואפליקציות שמאפשרות תשלום לוועד בית ישירות מהנייד. העתיד כבר כאן

תגיות:
צילום: shutterstock

בואו נתחיל מהסוף. החברות המסחריות עושות כל שביכולתן כדי להקל על הצרכן את פעולת התשלום על המוצר בו הוא חושק. השאיפה, בסופו של דבר, היא להגיע למצב שבו גם צרכן שנתקע ללא כסף מזומן, ארנק או כרטיס אשראי, יכול לשלם. וזה מצליח – חברות רבות נכנסות לשוק אמצעי התשלום במטרה לייצר חלופות נוחות, בטוחות ונגישות. השיטה יכולה להישאר אותה שיטת אשראי בדיוק – קנה עכשיו, שלם אחר כך, אולם תהליך רכישת המוצר, בין אם בסופר, בתחנת הדלק או בחנות חומרי בניין – משתנה לבלי היכר: ההנחה העומדת בבסיסו של הקונספט היא כי הטלפון החכם יהיה האמצעי המיידי לביצוע תשלום.

הבנקים הגדולים כבר עושים את צעדיהם הראשונים בתחום זה, עם אפליקציות בסגנון הארנק הדיגיטלי המאפשר תשלום אונליין בבתי עסק שונים, אך הפוטנציאל הגלום בתחום זה עדיין רחוק ממיצוי, לפחות בישראל.

למה זה טוב? כרטיס האשראי מאפשר לנו לחיות את הרגע ולתכנן פחות. כיום, כשאנחנו נוסעים לחתונה למשל, כבר אין צורך לעצור בדרך, עם כל המשפחה באוטו כשאנחנו ממהרים להגיע ולבושים בהידור, ולחפש כספומט. במקום זה, אפשר פשוט להגיע למקום האירוע ולשלם באשראי: חברת easy2give זיהתה את הצורך ויצרה עמדה בעזרתה ניתן לתת מתנה לזוג המאושר באמצעות כרטיס האשראי. בתחום הבילויים ישנה אפליקציית PayBox, המאפשרת יצירת קבוצת משתמשים (קצת כמו קבוצת ווטסאפ) – בסיום הבילוי, כל משתתף יכול להכניס את פרטי האשראי שלו ולבחור את הסכום לתשלום ומנהל הקבוצה יכול למשוך את הסכום הסופי מכל המשתתפים בלחיצת כפתור.

בנוסף, חברות האשראי נותנות לבעלי עסקים את האפשרות לבצע תשלום מבעלי כרטיס אשראי בכל מקום ובכל זמן. בעזרת התקן סליקה קטן המתחבר לסמארטפון, כל מכשיר נייד יכול להפוך בן רגע ליחידת סליקת אשראי פשוטה ונוחה ובכך מבטל את הצורך להיות נוכח במקום העסק לשם העברת התשלום.

פנינו לאן?

בהמשך הדרך אנחנו צפויים לראות שינויים בהרגלי התשלום, כאשר המשותף לכולם יהיה היעדר הצורך לגהץ או להציג את הכרטיס עצמו. כבר קרוב היום בו נתרגל לשלם דרך הנייד, שיזהה את קירבתנו למכשירים אחרים, מיקומנו או חברינו לקבוצת התשלום.

קפיצת המדרגה הבאה בתחום תייתר אפילו את השימוש בטלפון. טכנולוגיות "עוקפות תור" לדוגמה, שואפות לבטל לחלוטין את התור לקופה בסופר: שבבי RFID, יזהו את הצרכנים עם כניסתם לסופר והתשלום על המוצרים יתבצע על-ידי סריקתם במקומות המיועדים לכך בין מדפי החנות.

אם אתם חובבי גאדג'טים, תשמחו לדעת כי בעתיד הלא רחוק נוכל לראות אמצעי תשלום מזן חדש לחלוטין. אביזרים לבישים כמו שעונים וצמידים יחליפו את כרטיס האשראי בצורתו המוכרת. התשלום יתבצע באמצעות הצמדת האביזר לחיישן ייעודי.

באופן עקרוני, כל חפץ יוכל לתפקד כאמצעי תשלום. כלומר, הרכב יוכל לשלם באופן עצמאי על דלק, רחיצה או ביקור במוסך. כמו-כן, חברות רבות בעולם עוסקות בפיתוח טכנולוגית אשר יאפשרו תשלום באמצעות טביעת אצבע או רשתית העין, הייחודיות רק לנו.

מה לגבי אבטחת מידע?

באופן טבעי, חברות רבות מבינות שללא יכולות אבטחה, צרכנים לא יתפתו להחליף את כרטיס האשראי. אפליקציות התשלום הן למעשה צינור דרכו עובר התשלום ונתונינו אינם נשמרים במערכת או במכשיר. לדברי יוצרי אפליקציית PayBox, כ-75% מהזמן שהושקע בפיתוח האפליקציה הוקדש לאבטחת המידע. חברת PayPal למשל, העוסקת במסחר אלקטרוני ותשלומים דרך האינטרנט, מאבטחת לחלוטין את פרטי המשתמשים, ומפצה את הלקוחות בכל מקרה בו נגרמה עוגמת נפש בשל פרצת אבטחה. האינטרס לשמירה על פרטי הצרכנים משותף להם ולחברות ומהווה תמריץ גדול לשפר את יכולות האבטחה. גם כאן, הרעיון הוא לבטל לחלוטין את השימוש בסיסמאות, שלעיתים קרובות אינן מספיקות ולעבור לאמצעי זיהוי פרטניים ופיזיים כמו טביעת האצבע או חותם קולי. כל אלה מייצרים מדרגת אבטחה נוספת ומקשים על האקרים בפיצוח מנגנוני האבטחה.

אמצעי התשלום עברו כברת דרך בשנים האחרונות והעתיד עוד טומן בחובו עולם שלם של אפשרויות ואינספור כיווני התפתחות של טכנולוגיה צרכנית. כדאי להישאר מעודכנים, ובינתיים גם לקנות באחריות.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה